q/a part III

Här kommer tredje och sista delen av svaren till frågestunden! Det blev en hel del rätt långa svar, men ni som är intresserade och vill läsa blir väl glada åtminstone haha.


Skola / Framtiden / Resor / Drömmar


Vilken skola går du på?

Svar: Internationella Engelska Skolan i Linköping!

 

Varför började du ej på munken?

Svar: Jag kände att jag redan hade gjort en väldigt stor omställning när jag började på engelska skolan i 6:an, och redan ett år senare ville jag inte göra samma stora omställning igen. Sen trivdes jag ju väldigt bra på skolan jag redan gick på då, så det var väl det som också fick avgöra.

 

Kan du berätta lite mer om din skola?

Svar: Visst kan jag det! Jag går alltså på Internationella Engelska Skolan här i Linköping. Det är en relativt stor skola, runt 800 elever om jag inte minns fel, och det är största grundskolan i stan. Vi har runt 40% av lektionerna på engelska. T ex har vi alla NO-ämnen på engelska, bild, även matte ska vara på engelska (men för oss blir det lite både och eftersom läraren är svensk) och samma sak med musik. En hel del lärare på skolan kommer från England, Skottland, USA osv och kan inte svenska, men det funkar bra! Många verkar undra över om det är supersträngt på skolan, och så är det inte riktigt. Visst har vi en del småtöntiga regler kan man tycka, att vi inte får lämna skolområdet på håltimmar osv, men annars är det bara allmänt lite mer disciplin än på en del andra skolor, vilket många ser som något bra. Ibland kan det också upplevas som att det är högre krav på eleverna på min skola, men själv kan jag inte säga om det stämmer eller inte. Visst sätter en del lärare höga krav, ibland kräver de för mycket, men för det mesta funkar det bra och i längden lär man vinna på det. Sen så råkar en del lärare ha fått lite väl mycket respekt också, så vissa kan verka rätt skrämmande haha, men det är en annan femma... Själv trivs jag väldigt bra på skolan i alla fall. Kan redan nu föreställa mig att det kommer kännas rätt trist att sluta sen i nian…

 

Hur känner du inför 8:an?

Svar: Jadu, blandade känslor... En av de första sakerna tankarna dras till är att jag troligen kommer tvingast ägna så jäkla mycket tid åt pluggande. Läxor och prov i stora högar som aldrig tycks ta slut. Men sen kan jag också tänka att det kommer kännas skönt efterhand när man kan bocka av saker och ting, och framförallt efteråt. Ett steg närmare studenten, haha. Men jag har bestämt mig för att verkligen inte komma in i någon djup skol-deperition av något slag. Tänker verkligen inte lägga ner för mycket tid på skolarbeten så jag känner att jag i princip lever för skolan, för så är det inte. Långt ifrån. Tänker inte heller hålla på och stressa upp mig inför en massa prov för jag vet att det verkligen inte tjänar något till. Utan jag tänker ta saker för precis vad de är, hitta balansen och försöka att inte lägga ner mer tid än vad som behövs. Om någon tycker det låter som en slapp plan så kan jag passa på att säga att jag alltid brukar ligga relativt bra till om man säger så. Även fast tanken ibland kan kännas lockande så har jag aldrig bara skippat att plugga till ett prov, struntat i någon uppgift eller liknande. Alla ska hitta ett sätt som funkar bra för en själv, självklart, men jag har sett ett par personer som hela sitt liv har tvingat sig själva att topprestera i alla ämnen och på alla uppgifter, vilket inte håller i längden. Tillslut har de varit nära på att bryta ihop, och jag har lovat mig själv att aldrig hamna där. Ska hitta balansen och inte göra mer än vad som krävs för att jag själv ska känna mig nöjd. Det är det viktigaste.


Hur vill du att ditt liv ska se ut om tio år?

Svar: Om jag får bestämma så bor jag antingen i Stockholm eller utomlands om 10 år. Jag har kommit på vad jag vill jobba med och efter att jag har läst vidare har jag fått mitt drömjobb! Och så bor jag inte i en skitig lägenhet som är jämförbar med en städskrubb i storlek heller, haha. Stort och ljust ska det vara, och så ska jag gärna ha pengar över till en och annan shoppingweekend, och ett par längre resor. Detta är alltså önsketänkande från min sida, men omöjligt kan det ju inte vara? Everything is possible, if you just want it bad enough, right?


Vad vill du jobba som?

Svar: Åh, jag gillar inte riktigt den frågan haha. För länge sedan sa jag länge att jag vill bli arkitekt, utan att riktigt veta vad det innebär. Sen har jag haft småtankar på andra saker såsom fotograf, redaktör på någon tidning,.. men ännu ingenting som känts helrätt. Jag skulle gärna ha ett eget företag, men så måste man ju veta vad för företag det ska vara också.. Så nja, jag har inget direkt svar på den frågan. Hoppas att jag med tiden hittar något som känns riktigt kul!

 

Vad har du för "mål" med livet?

Svar: Att jobba med någonting jag verkligen gillar, och att göra allt jag någonsin har velat göra. Bland det värsta jag kan tänka mig vore att se tillbaka och ångra alla chanser jag aldrig tog, ångra att jag gett upp innan jag nått vad jag vill och att känna att jag hade kunnat göra så mycket mer. Så den situationen tänker jag inte hamna i!


Vad är din dröm?

Svar: Menar ni saker som att resa jorden runt, få ett modellkontrakt med Elite, bli en känd designer och få ett obegränsat bankkonto? Eller att ha en lägenhet i New York, sommarställe i Florida och ett beach house i Thailand? Eller kanske lite mer realistiska saker? I så fall något liknande det jag skrev på frågan ovan ; Att jobba med något jag brinner för, att ha pengar så det räcker och blir över och att känna att jag har provat på allt jag vill.

 

Vart reser du helst?

Svar: En resa för mig ska helst innehålla värme eller storstäder, gärna de två kombinerat.. ;) Av länder jag varit i så ligger Kroatien och USA på topplistan. USA kan ju ses som det ultimata, med varma delar såsom Florida samt underbara New York, och Kroatien med dess kristallklara vatten och sköna klimat slår väldigt mycket.

 

Om du fick 3 önskningar, vad skulle du önska dig då?

Svar: Att jag får en bra framtid (jobb, boende osv) , att jag slipper förlora en nära vän eller släkting och att jag kommer ha bra med pengar hela livet. Nej, jag vet, pengar är inte allt, det kan inte köpa lycka och många tycker det är väldigt ytligt att be om något sådant, men något som är onekligt är att med mycket pengar går livet lättare. Dessutom vill jag kunna resa, massor.


Några snabba tips hur man kan tjäna pengar? typ hemma o sånt...

Svar: Hemma? Att damsuga och städa, hjälpa till med tvätten och i trädgården är sådant föräldrar ofta vill ha hjälp med, och förhoppningsvis kan tänka sig att betala en del för ;) Även att tvätta fönster, rensa ur förråd osv kan man ju kanske tänka sig. Annars, om man är lite yngre och inte direkt kan skaffa sig ett riktigt deltids jobb eller så, så kan man dela ut reklam! Har själv funderat på det… Sen finns det ju såklart jultidningar och sånt man kan sälja, men då är det väl oftast prylar man får...

 

Sådärja! Hoppas att ni är nöjda med svaren, annars är det bara att skriva!


Kommentarer
Postat av: Anonym

Kan du rekomendera någon billig klädaffär fast med snygga kläder? :)

Snälla svara på den frågan:)

2011-09-26 @ 22:06:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0