svar på tal

Här kommer svar på en läsarfråga som nyss dök upp och som jag tycker är värd att svara på, och passar på ett ge ett litet tips till.

Anonym om TRÖTT EMILIA:
hur långt+hur ofta brukar du träna?

Jag brukar försöka hinna med att träna varannan dag, så oftast blir det väl 3 gånger i veckan. Nu på sommaren brukar jag oftast springa, då blir det väl en runda på 20 - 30 min, 4 - 5 km ungefär. Sen om jag orkar kör jag väl lite sittups eller så efter det, men det händer väl inte alltför ofta, haha.

Det är ju också bra att variera träningen, så jag brukar även gymma då och då. Dock blir det inte så ofta nu under sommaren, eftersom de har andra öppettider nu, men annars brukar jag försöka hinna med åtminstone en sväng till gymmet i veckan (istället för att springa då). På gymmet kör jag oftas drygt en timme med blandade övningar.

Som ni vet tränar jag alltså ingen lagsport för tillfället, men försöker hålla igång med träningen ändå och än så länge har jag lyckats väldigt bra med det. Ett tips till er som också vill komma igång och träna på egen hand är att börja sticka ut och springa ett par gånger i veckan. De behöver inte vara någon lång runda, det räcker med ca 2.5 km, det viktigaste är att ni kommer ut. Förut brukade jag själv tycka att det var riktigt tråkigt och segt att bara springa, men nu tycker jag istället att det är riktigt skönt. Så när ni väl har kommit in i rytmen att ni sticker ut och springer ett par gånger i veckan, så kan man förlänga löprundan lite eller dra upp tempot. När ni väl är vana vid att träna ett par gånger i veckan kan man också variera träningen på olika sätt och prova på någon annan typ av träningsform.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0